Generalforsamling 2025
Referat af ordinær generalforsamling i Riverboat Jazz Festival
Onsdag den 12. november kl. 19:00 på Mågen i Silkeborg.
$10
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning
3. Fremlæggelse og godkendelse af regnskab
4. Fastlæggelse af kontingent
5. Behandling af indkomne forslag
6. Ideer til Riverboat Jazz Festivals gennemførelse og foreningens virke i øvrigt
7. Valg af bestyrelse
8. Valg af statsautoriseret/registeret revisor for 1 år
9. Eventuelt
Ad 1
Som dirigent valgtes Leo Christensen, der konstaterede at generalforsamlingen var lovlig indvarslet og beslutningsdygtig
Ad 2
Steffen aflagde beretning på vegne af bestyrelsen
Indledning.
Tre år er nu gået siden vi stod i en situation, hvor vi ikke vidste om Riverboat kunne fortsætte. Det første af de tre var i den grad op ad bakke, men nu står vi her på 3.år, og kan fremvise et pæn overskud. Og selvom det har været megen slid og en del usikkerhed for at rette op på festivalen, så har det været umagen værd.
Riverboats bestyrelse blev fra starten på genstarten mødt med en enorm opbakning fra både venner, sponsorer og frivillige, og det er altså lykkedes at gennemføre en festival både i 2023, 2024 og igen i 2025 med et overskud, og således at vi nu har en ”sjat” penge på ”regnvejrskontoen”.
Så vi ser nu tilbage med taknemlighed på 2025, året hvor Riverboat Jazz Festival, var tilbage på toppen og i en form og et indhold, der både fastholder traditioner og skaber fornyelser.
Årets løb:
Vi kender knap nok årets økonomiske resultat, når vi i september kigger tilbage og evaluerer på årets festival. Som den naturligste ting og uden nogen større diskussion begynder vi at tænke på næste års festival, og et dedikeret sponsorudvalg går i gang i oktober. Det samme gør musikudvalget, produktionen, sekretariatet og alle de andre arbejdsgrupper.
Efter at jeg i mange år har været med, synes jeg stadig at den største og mest presserende udfordring er at finde sponsorkroner nok til at vi tør skrive kontrakter og bestille varer. Vi har været heldige, at vi de sidste år har passeret millionen i sponsorkroner og penge fra fonde. Det betyder ikke at udfordringen bliver mindre. Så længe vi fastholder den åbne festival uden entre, er det tvingende nødvendigt at kunne samle millionen sammen for at få det til at løbe rundt.
Med ny ihærdig indsats fra et dedikeret sponsorudvalg, og igen med velvilje fra sponsorer og fonde, kom man et pænt stykke over den million kroner, som var målet.
Foruden de kontante beløb fik vi tilbud om tjenesteydelser for ca. 200.000 kr, så vi står her tilbage ydmyge og taknemlige over at det lykkedes igen. Jeg tør godt i den anledning sige, at det er noget særligt for Silkeborg, hvis vi sammenligner med andre steder og festivaler i landet.
En anden særlig grund til, at Riverboat kan se tilbage på endnu et succes-år, er de mange frivillige, der bakker op og ta’r en større eller mindre del af de mange arbejdsopgaver, der er. De er en så betydelig og central del af hele festivalens dna, og for mig personligt er det en af grundene til, at jeg er med i det fællesskab det er, at stable festivalen på benene. Der er en velvilje og en dedikation blandt den flok af frivillige, der står solidarisk med festivalen, som i sig selv er en stor glæde, at være en del af.
Det er i den anledning også prisværdigt at Jysk Bank, som hovedsponsor netop bakker den del af arbejdet op. De frivillige arbejder selvfølgelig gratis, mens det jo koster lidt at skabe hygge, mad, drikke og god stemning i det vi kalder Riverside, altså området i Museets have, hvor vi mødes til lidt forplejning sammen og sammen med musikere fra de deltagende orkestre. Riverside må siges at være en ubetinget succes, og måske også en af grundene til at vi kan fastholde så mange frivillige
Aktiviteter i forbindelse med festivalens afvikling
Gode traditioner skal man holde fast i, og ingen grund til at ændre alt for meget på noget der virker. Derfor var Riverboats centrale spillesteder de samme, nemlig Havnen, Torvet og Skoletorvet, samt enkelte koncerter i Foyeren i Jysk Musikteater og på Rampelys. Det sidste i samarbejde med Silkeborg Jazzklub. Jeg vil gerne fremhæve samarbejdet omkring Rampelys, både som spillested, men også for de koncerter, der blev afholdt der. Her kan man i fred og ro nyde musikken. Et nyt tiltag var at man kunne reservere plads til de enkelte koncerter og på den måde sikre sig en plads og ikke skulle gå forgæves.
Som noget nyt blev Bindslevs Plads indtaget som spillested. Og i samarbejde med foreningen ’Noget bedre’, der stod for den praktiske og musikalske afvikling fredag og lørdag, satte man fokus på de lidt utraditionelle og ind imellem skæve vinkler af jazzen. Der var generelt et pænt besøg, selvom ’Noget bedre’ måske havde forventet større tilslutning. Men det ta’r tid at løbe nye ting i gang.
En række eksterne spillesteder, restauranter, cafeer og Tværgade-foreningen var med til at brede festival ud i hele midtbyen.
Der var sat ekstra skub i levende musik (jazz og lignende) for børn i Jazzland, som også er i Museum Silkeborgs have. Og i den anledning skal lyde en stor tak for et rigtig godt samarbejde med museet og fordi vi må henlægge så stor en del af festivalens aktiviteter der.
Generelt fik musikprogrammet et løft opad i forhold til 2024 festivalen med gode danske og udenlandske orkestre.
Et stigende antal besøgende i forhold til 2023 og 2024 kendetegnede 2025. Uden at vide det præcist var det nok det største antal besøgende siden Covid-19 årene.
En glæde er det at se de mange trofaste gæster, der kommer år efter år, og også et notere et stigende antal udenlandske gæster. Og så er det er stor glæde at se at publikum generelt har forstået budskabet, at skal festivalen overleve, så skal man købe sine varer i festivalens egne barer og udsalgssteder.
Ligesom vi satte rekord i år mht. salgs af støtte badge.
Riverboat sejladser.
Sejladserne har lidt sit eget liv, forstået på den måde at en søsterforening står for alle aktiviteter under Riverboat med entre, dvs. kirkekoncerten og alle sejladserne. Fra 2023 hedder foreningen Riverboat Jazz Events. Et evt. overskud her skal gå til afholdelse af aktiviteter af almen interesse primært under Riverboat f.eks. øremærket til Jazzland (musik for børn) og musik på gader og torve, som flest muligt har glæde af.
Igen i 2025 var der stor interesse for både individuelle ture og for sejladser fra firmaer og foreninger, der lejer Hjejlebådene med levende jazzbands ombord, og således nåede vi det niveau, som vi har mulighed for at håndtere tilfredsstillende. Det er et stort arbejde at sende bådene afsted, og fylde dem efter forskellige ønsker og behov fra gæsterne.
Hele 18 sejladser plus 3 sponsorsejladser blev det til i 2025 fra onsdag til lørdag.
Udviklingen i aktiviteter og økonomiske forhold
Årets økonomiske resultat kommer vi ind på om lidt, men vi ender med et ganske pænt overskud, og også i en sådan grad at vi kan henlægge lidt til regnvejrskontoen, og alligevel også har lidt i driftskapital.
Selvom vi nu er bedre økonomisk funderet end for 3 år siden, så skal der hvert år slides for at nå målet. Skulle vi et år være ramt af regn og blæst, så er det godt at være lidt forberedt.
Det gode resultat tillægges primært den massive opbakning og også at vi på de indre linjer sidder hårdt på pengekassen. Der kastes ikke penge ud, og aftaler er tages op til overvejelse og udgiftsposter bliver vendt og drejet, således at vi til stadighed udviser mådehold og ansvar.
Der var fokus på bæredygtighed, og på miljø under Riverboat 2025. Og vi oplevede at tiltaget med indsamling af plastik krus igen blev en stor succes. Mere end 80 % af alle festivalens plastik krus blev indsamlet og afleveret på genbrugspladsen, således at de kunne genanvendes.
Fremtiden
Foreningens overskud i 2023, 2024 og nu igen i 2025 har bidraget til at vi kan oprette en egenkapitalen og bevare optimismen.
Vi har fået lavet en aftale med Silkeborg Kommune om driftstilskud til sekretariatet, så vi har råd til en fuldtidsansat hele året og til husleje (lager og kontor mm), og således at de penge vi får ind ved sponsorater og konsumsalg udelukkede går til at holde festival for.
Vi arbejder dog fortsat på at skabe økonomisk råderum til deltidsansættelser i de perioder, hvor der er pres på planlægning og eksekvering.
Vi fastholder en organisation med en stor grad af involvering af den frivillige organisation både ved planlægningen og afviklingen af festivalen.
Vi ser fortsat ind i en fremtid med stram økonomistyring, men også med en styrket organisation og et stærkt netværk.
2025 har på mange måder været et godt Riverboat år!
Med styr på økonomien, med et flot og fyldigt musikprogram, og med mange gæster, og ikke mindst har vi været begunstiget af godt vejr, og det er ikke uvæsentligt for en festival som Riverboat, der er sårbar overfor vejrlig.
Vi ser tilbage med glæde på en række gode dage fyldt med glade gæster, god stemning, dedikerede frivillige og et musikprogram, der på alle måder swingede.
Riverboat er ganske enestående ved at have fri entre til så meget musik på så højt et niveau og i det omfang. Det budskab skal vi være bedre til at udbrede!
I 2026 fejrer Riverboat sit 60-års jubilæum og i den anledning arbejder vi på at sammensætte et musikprogram med en stor del af de populære og gode orkestre vi har haft besøg af igennem de senere år. Og vi kommer i den forbindelse nok til at bruge en lille del af de penge vi har på kistebunden, hvis vi da ikke kan få samlet lidt flere sponsorkroner ind.
Tak.
Til slut vil vi sende en meget stor tak til alle vores sponsorer, store som små, og til de fonde, der har bakket os op, uden dem var der ikke blevet nogen festival, - det er ganske klart.
En særlig tak til Irene på sekretariatet, som holder tømmerne stramt, sætter nogle af os i arbejde, og holder styr på stort og småt, og hele tiden får mange nye ideer.
Også en stor tak til bestyrelsen, som har ydet en stor og helhjertet indsats, og endelige tak til de mange frivillige, der med en arbejdsindsats fra få timer til uger har været med til ikke alene at gøre det muligt at gennemføre Riverboat Jazz Festival i 2025, men også har gjort det til en succes.
Ad 3
Regnskabet viser et overskud for festivalen på 105 t.kr. Vi holder fortsat et godt DG og har fortsat en meget stram styring af udgifterne.
Der blev stillet opklarende spørgsmål fra medlemmerne
Sekretariatet er støttet økonomisk af Silkeborg Kommune. Vi har i regnskabsåret brugt lidt flere penge på IT (sikkerhed) og markedsføring.
Riverboat Jazz Events har i regnskabsåret et overskud på 74 t.kr. og som ifølge momsfritagelsesreglerne skal de 11 tkr. overføres til Riverboat Jazz Festival og anvendes til almennyttige formål. Overskuddet er øremærket til musikprogrammet, der hvor vi har fri entre.
Status på foreningens økonomiske situation er at vi fortsat sparer op på en regnvejrskonto og at vi har en arbejdskapital til drift og aktiviteter i årets løb.
Ad 4
Bestyrelsen foreslår at kontingent for medlemskab af Riverboat Jazz Festival fastholdes på 100 kr. pr person pr. år. Forslaget blev vedtaget
Ad 5
På seneste generalforsamling blev der talt om, hvordan vi kunne passe på vores forening – forhindre at den blev ”overtaget” uden at begrænse medlemmerne.
Der blev stillet 4 forslag – se nedenfor. De blev alle vedtaget
Vedtægter for Riverboat Jazz Festival
$4
Som medlemmer kan optages alle der tilslutter sig foreningens formålsparagraf.
Valgbare og stemmeberettiget i alle foreningens anliggender er medlemmer, som har været medlem af foreningen siden 1. oktober i indeværende regnskabsår i minimum 8 dage og som ikke er i kontingentrestance.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt
$6
Foreningen ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Bestyrelsen vælges på generalforsamlingen.
Bestyrelsens medlemmer vælges for en 3 årig periode og vælges med 2, 2 og 1 fordelt over de 3 år. toårsperiode. Op til halvdelen er på valgt hvert år.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med formand, næstformand og kasserer. Bestyrelsen fastsætter selv din forretningsorden.
Bestyrelsen kan nedsætte ethvert for driften nødvendigt udvalg.
Bestyrelsen holder møde på formandens foranledning eller hvis mindst 3 bestyrelsesmedlemmer fremsætter begæring herom.
I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 2/3 af bestyrelsens medlemmer er til stede.
Bestyrelsen tager referat af bestyrelsesmøder og andre vigtige møder i foreningens drift.
$9
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af december måned.
Indkaldelse til generalforsamling med angivelse af dagsorden skal ske på foreningens hjemmeside og på mail til foreningens medlemmer med minimum 14 dages varsel.
Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen skriftlig i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Opstilling til bestyrelsen skal være bestyrelsen skriftlig i hænde senest 1. oktober. Indkaldelse til generalforsamling skal indeholde navne på alle der stiller op.
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen træffer beslutning herom eller når mindst 50 medlemmer, der har været stemmeberettiget de seneste 2 generalforsamlinger, skriftligt forlanger det.
Ad 6
Vær opmærksom på at der bla i Torveteltet godt kan blive lidt tomt sidst på aftenen. Det er ærgerligt hvis et godt orkester skal spille for næsten tomt telt. Det er vi opmærksomme på og kikker både på hvilke orkestre der egner sig til de sene spilletider og på lukketiderne.
I 2025 arbejdede vi for første gang sammen med Noget Bedre, som trådte ind i Riverboat med ansvaret for Bindslevs Plads. Her præsenserede vi et lidt anderledes jazzmusikprogram om aftenen og stillede om eftermiddagen scenen til rådighed fo upcomming jazzorkestre. Vi er enige om at det blev en god start og arbejder på at pladsen også i 2026 skal være med
Ad 7
På valg var Jeppe Juul Hansen og Per Thorsted, der begge blev genvalgt.
Ad 8
Bestyrelsen foreslår genvalg til BDO og Klaus Grønbæk Jakobsen. Forslaget blev vedtaget
Ad 9
Under eventuelt sidste år blev der foreslået at fremlægge regnskabet for Riverboat Jazz Event til orientering. Regnskabet for Event blev delt ud og kort kommenteret
Riverboat står klar i uge 47 til at hjælpe Handel Silkeborg med at stille juleudstillingen op. Vores kaffevogn åbner fredag den 21. november – kom og besøg os. Den 23. december sælger der ud af juletræerne, der står på Torvet.
Dirigenten takkede for god ro og orden og afsluttede generalforsamlingen.
Silkeborg, den 13. november 2025
_______________________________
Leo Christensen, dirigent
Øvrige referater
- Generalforsamling 2025
- Oktober 2025
- September 2025
- Marts 2025
- Januar 2025
- Generalforsamling 2024
- September 2024
- Maj 2024
- April 2024
- Februar 2024
- December 2023
- Generalforsamling 2023
- Oktober 2023
- September 2023
- Juni 2023 (2)
- Juni 2023
- Maj 2023
- April 2023
- Februar 2023
- Januar 2023
- December 2022
- Generalforsamling 2022
- November 2022
- Oktober 2022
- Oktober 2022 (ekstra)
- Marts 2022
- Januar 2022
- Marts 2021
- December 2020
- November 2020
- Oktober 2020
- August 2020
- April 2020
- Marts 2020
- Februar 2020
- Januar 2020
- September 2019
- Juni 2019
- April 2019
- April 2019
- Januar 2019
